Kecelakaan Paling Mahal Di Dunia

Diposting oleh Unknown on Sabtu, 04 Mei 2013

Chernobyl
Pada April 1986 telah terjadinya malapetaka paling buruk di dalam sejarah dunia moden.Letusan Reaktor Nuklear Chernobyl,50% kawasan Ukraine di Barat Russia terpaksa dikosongkan.Lebih 1.7 juta manusia mendapat kesan dari malapetaka ini,termasuk mereka yang mendapat efek seperti kanser disebabkan radiasi. Beberapa tahun kemudian, dianggarkan 125,000 orang.Letusanya dianggarkan 400 kali lebih dahsyat dari bom yang dijatuhkan di Hiroshima pada Perang Dunia Kedua. Kecelakaan di Chernobyl ini, menyebabkan prosedur dan standard keselamatan melibatkan Reaktor seluruh dunia dirombak kembali.

Space Shuttle Columbia
Masih anda ingat dengan kecelakaan Kapal Angkasa Columbia? Ia musnah ketika memasuki ruang udara bumi selepas melakukan ekspedisi angkasa di ISS pada 1 Februari 2003.Hasil penyiasatan menunjukkan kerusakan kecil di bahagian pelindung haba di sayap kiri Columbia menyebabkan ianya gagal menahan tekanan suhu tinggi ketika memasuki ruang udara Texas akibat kecepatan yang terlampau tinggi.Semua 7 anggota crew STS-107 tersebut terbunuh.Biaya membuat Kapal Columbia yang berjumlah $2 bilion pada 1978.$500 juta dihabiskan utk tujuan penyelidikan serta mencatatkan sejarah sebagai kecelakaan paling mahal di dunia.

B-2 Bomber Crash
B-2 Stealth Bomber.Ia merupakan Pesawat Pengebom US Airforce paling mahal yang pernah di buat.The Spirit of Kansas ini pernah diterbangkan selama 5,176 jam. Dua orang crew yang sedang mengendali pesawat tersebut selamat sebelum ia terhempas.Kecelakaan B-2 bomber terjadadi di Guam Airbase pada Februari 2008.Pasukan penyelidik membuat kesimpulan,ini disebabkan oleh “Flight Computer System” dimana data arahan secara tiba-tiba mengarahkan Pesawat membuat “nose-up move” menyebabkan pesawat hilang kawalan dan terjatuh. Ia melibatkan sebuah B-2 Bomber dari 21 buah yg pernah di buat oleh USA.

Titanic
Karamnya Titanic mungkin tragedi yang paling terkenal di dunia, Hollywood pernah menghasilkan filem dari kejadian ini.Pada jam 11:40 malam 14 April 1912,peninjau kapal ini mengesan sebuah aisberg yang besar ketika berlayar di 400 ke selatan Grand Banks of Newfoundland.Tragedi Titanic menabrak bongkahan salju waktu membuat trip persiran pertama mengorbankan 1500 nyawa.Kapal ini melibatkan biyaya $7 Juta untuk di buat dan antara yg paling mewah dan mahal ketika waktu itu.

{ 0 komentar... read them below or add one }

Posting Komentar

 
Sitemap | Disclaimer | Privacy Policy | Contact Us
Copyright © 2013. Gablenk - All Rights Reserved
In Collaboration With Cerita Dewasa | TV Dewasa
Modified by Babux Sandjaja | Powered by Blogger